Trainingen
In overleg met de opdrachtgever kiezen we welke van onze trainingen het beste aansluit bij de jongere(n) waar we voor ingeschakeld worden.
Deze trainingen bieden wij aan
Klik op de training voor meer info
Samen werken we met de klas hoe ze een fijne klas kunnen zijn waarin iedereen zich prettig voelt en goed kan werken. In deze training werken we aan de groepsdynamiek van de hele klas want het gaat juist ook om de onderlinge interactie en hoe leerlingen wel of niet op elkaar reageren. Deze training doen we begin van het schooljaar preventief en gedurende het schooljaar bij klassen waar de groepsdynamiek en vaak ook de werkhouding niet is zoals je wil.
Lessenreeks op maat
We geloven in leren door te doen en stellen de lessenreeksen samen op basis van de hulpvraag. De werkvormen zijn samengesteld uit verschillende trainingen plus eigen oefeningen gebaseerd op 25 jaar ervaringen met groepstrainingen. We doen veel oefeningen met de leerlingen zodat ze steeds kunnen ervaren hoe iets voelt, hoe iets overkomt en hoe je het anders aan kan pakken.
De rode draad van onze oefeningen en feedback is:
- Wat is je doel en hoe wil je dat bereiken?
- Je hebt altijd een keus, welke keus maak je?
We maken ze zelf verantwoordelijk voor hun eigen gedrag en dat in relatie tot hun klasgenoten en docenten. We geven ze meer inzicht en leren ze vooral ook de hoe want het is willen en kunnen.
Hoe gaan we te werk?
Met rollenspelen gaan we proberen hen meer inzicht te geven in hun gedrag. We zullen ook 1 of 2 oefeningen doen uit de psychomotorische training Rots en Water. Hierbij gaat het om zelf in balans te zijn en je niet uit balans te laten brengen door een ander. Je hebt een keus en soms reageer je als ‘rots’ en soms als ‘water’ en je moet dus steeds zelf kiezen wat voor jou op dat moment de beste reactie is.
Tevens zullen we veel samenwerkingsspellen doen waarin we het meest real life zien hoe leerlingen samenwerken en er bijvoorbeeld mee omgaan als het even niet lukt of als het anders gaat dan ze in hun hoofd hebben.
Tot slot doen we eigen oefeningen gericht op impulsregulatie en kijken we naar hun goede eigenschappen. Vaak richten we ons toch meer op de dingen waar we niet goed in zijn terwijl we het ook belangrijk is onze eigen krachten te zien.
Interesse? neem contact op met Tessa Lees hier review van een leerkrachtNaast onze lessen groepsdynamiek voor hele klassen, worden we soms ook gevraagd met lessen over een bepaald thema. Vanuit onze visie van leren door te doen en de manier waarop onze trainers aansluiten bij de klassen, hebben we de volgende themalessen uitgewerkt en al meerdere keren met succes gegeven. En maatwerk vinden we leuk dus mail of bel gerust naar Tessa via 06-33315315/ tessa@senb.nu. Andere vragen kijken we uiteraard ook graag samen naar.
Lessen social media
We zien allemaal dat de offline wereld zich online voortzet. We kijken naar leerlingen naar wat je wel en niet deelt en hoe je met bepaalde situaties moet omgaan. We passen de lessen aan op de leeftijd en het niveau van de groepen. We doen deze themalessen vanaf groep 6 op basisscholen en op VO scholen. We doen 1-3 lessen per groep.
Lessen seksualiteit
Er is veel informatie, maar we zien juist dat veel leerlingen geen idee hebben over seksualiteit en alles wat daar bij komt kijken. Onze lessen kunnen voor hele klassen tegelijk of voor jongens en meiden gesplitst. We passen de lessen aan op de leeftijd en het niveau van de groepen. We doen deze themalessen vanaf groep 7 op basisscholen en op VO scholen. We doen 1-3 lessen per groep.
Lessen gezonde leefstijl
Veel van onze gedragstrainers hebben een achtergrond in de sport. Daar sluit een gezonde leefstijl natuurlijk perfect bij aan. Onze trainers zijn rolmodellen en aan de hand van interactieve werkvormen kijken we naar gebieden als sport, bewegen, slaap en voeding. We passen de lessen aan op de leeftijd en het niveau van de groepen. We doen deze themalessen vanaf groep 5 op basisscholen en op VO scholen. We doen 1-3 lessen per groep.
Interesse? neem contact op met TessaTijdens de sociale vaardigheidstraining werken we aan de aan de algemene sociale vaardigheden van kinderen. Iedere les wordt op de doelgroep afgestemd, wat betekent dat we kijken naar de informatie van de aanmelders en wat de jongeren willen leren. Van iets vragen, gaan we naar onderhandelen, omgaan met kritiek, negeren of juist meer voor jezelf opkomen. Dit alles doen we door middel van rollenspelen en oefeningen.
Tijdens de rollenspelen worden situaties nagespeeld zoals die zich ook in de klas, op het schoolplein kunnen voordoen. De kinderen spelen altijd beide rollen, dus als er een rollenspel is met een leerling en een docent, spelen ze zowel de leerling als de docent. Dit doen we zodat de leerlingen inzicht krijgen in beide invalshoeken en zelf ervaren hoe iets overkomt. Vaak is iets helemaal niet verkeerd bedoeld en voelen ze zich vooral onbegrepen als de ander boos wordt of vervelend reageert.
Nu merken ze zelf hoe het overkomt en snappen ze hun eigen gedrag beter waardoor ze ook meer bereid zijn en in staat worden gesteld om het gedrag aan te passen. Dit is erg belangrijk, want kinderen, jong of oud, passen hun gedrag vooral aan als ze zelf overtuigd zijn van het nut ervan.
Ook hier gaat het er steeds om wat zij willen en hoe ze dat zelf aan kunnen passen. Naast de rollenspelen doen we ook andere oefeningen, afhankelijk van leeftijd en doelgroep. Zo zijn er spellen en opdrachten gericht op samenwerken, maar ook oefeningen waardoor ze kijken naar eigen kwaliteiten en waarbij ze op zichzelf moeten durven vertrouwen waardoor ze hun zelfvertrouwen vergroten.
Tijdens de emotieregulatietraining werken we, net als bij de sociale vaardigheidstraining, veel met rollenspelen en oefeningen zodat deelnemers zelf kunnen voelen hoe een bepaalde reactie overkomt. We gaan sneller door de basisvaardigheden heen en richten ons al snel op de onderdelen onderhandelen, voor jezelf opkomen, omgaan met terechte en onterechte feedback, negeren en omgaan met conflicten.
Een van de middelen om meer inzicht te krijgen in hun eigen gevoel en gedrag is de woedethermometer. Deze gebruiken we veel bij het bespreken van de rollenspelen. Met behulp van deze thermometer wordt het voor velen makkelijker om aan te geven hoe ze zich voelen en ze zien dat ze al op hun gedrag moeten letten als ze geïrriteerd zijn, zodat de emotie niet de overhand krijgt.
Ook wordt er aandacht besteed aan de houding en nonverbale taal van de deelnemers en doen we korte, praktische ademhalingsoefeningen die hen kunnen helpen controle te houden over hun eigen gedrag en gevoel.
Bij faalangst gaat het erom dat kinderen zelf last hebben van hun onzekerheid en daardoor een black-out kunnen krijgen tijdens een spannende situatie of dat ze spannende situaties gaan vermijden.
Door middel van oefeningen wordt gezorgd dat leerlingen hier minder last hebben. Belangrijk is het GGGG-schema en het veranderen van het denkpatroon; niet-helpende gedachten worden omgezet in helpende gedachten.
Daarnaast wordt er veel gekeken naar de goede eigenschappen van de leerlingen en leren ze dat ze veel meer op zichzelf kunnen vertrouwen dan ze denken.
Interesse? neem contact op met TessaDe weerbaarheidstraining is bedoeld voor kinderen die erg onzeker zijn, moeite hebben in de omgang met leeftijdsgenoten en eventueel ook last hebben van pestgedrag. Bij deze training werken we veel met rollenspelen en oefeningen om de sociale vaardigheden te verbeteren. Het gaat hier vooral om basisvaardigheden.
Hoe zorg ik voor een goede eerste indruk, hoe speel ik samen met andere kinderen en hoe geef ik op een goede manier aan dat ik bepaald gedrag vervelend vind?
Daarnaast kijken we naar de sterke punten van de kinderen en jongeren en gaan we met hen kijken hoe ze daar zelf ook (weer?) meer van overtuigd kunnen raken.
Interesse? neem contact op met TessaDe training voor meiden is speciaal ontwikkeld voor meiden. Het onderwerp en het doel kan verschillen. Op een aantal scholen hebben we meidengroepen die verschillende thema’s behandelen zoals vriendschap en samen bespreken als je iets niet fijn vindt in plaats van roddelen. We hebben daarnaast regelmatig de vraag voor een training met een gerichte vraag zoals op groepsdynamiek en meidenvenijn, maar soms is de vraag gericht op seksueel gedrag en daar meer informatie over en hoe je als meisje kan zorgen dat daten en relaties op een voor jou prettige manier verlopen.
Bij S&B werken we ervaringsgericht, dus we laten de deelnemers leren door te doen. We combineren gesprekken en psychologische modellen met oefeningen waardoor de deelnemers meer inzicht krijgen in hun eigen gedrag en meteen ook praktische handvaten hoe ze een situatie aan kunnen pakken.
Interesse? neem contact op met TessaOp verzoek van een middelbare school hebben we de jongenstraining uitgewerkt en nu een aantal keer gegeven. Deze training wordt gegeven door onze mannelijke trainers die vaak op een laagdrempelige, losse manier met leerlingen kunnen praten over thema’s als vriendschap, social media, (snel) geld, social, media, relaties en seks. De gesprekken worden aangevuld met oefeningen.
Bij S&B werken we ervaringsgericht, dus we laten de deelnemers leren door te doen. We combineren gesprekken en psychologische modellen met oefeningen waardoor de deelnemers meer inzicht krijgen in hun eigen gedrag en meteen ook praktische handvaten hoe ze een situatie aan kunnen pakken.
Interesse? neem contact op met TessaTijdens de Tools Training werken we in kleine groepjes of 1-op-1 met de kinderen aan hun sociale vaardigheden. We geloven dat kinderen het meest leren als ze iets leuk vinden en door te doen. We doen veel oefeningen, spellen en andere vormen waardoor de kinderen zich meer bewust worden van hun eigen gedrag en hoe ze bepaalde situaties goed aan kunnen pakken waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen.
Interesse? neem contact op met TessaDe Rots en Watertraining is een psychomotorische training. Dit betekent dat er veel fysieke oefeningen gedaan worden. Door middel van deze oefeningen, worden kinderen zich bewust van hun houding en hoe ze over komen op anderen.
De training is zowel voor kinderen die weerbaarder willen worden, als voor kinderen die willen leren zichzelf beter te beheersen. Bij de Rots en Watertraining gaat het om balans. Je moet zelf in balans zijn. Dit betekent letterlijk dat je stevig staat. Dat is je basis en vandaar kan je verder handelen. (Bijna) iedere oefening begint dan ook met stevig staan. Belangrijk hierbij is de ademhaling. Op die manier is er rust en sta je in je eigen kracht. Dit maakt dat je sterk bent en je bijvoorbeeld niet laat uitdagen of beïnvloeden door anderen.
We oefenen met het aangeven van grenzen, onderhandelen en het op verschillende manieren oplossen van eenzelfde situatie. De meeste mensen, en dus ook kinderen, zijn of iets meer ‘rots’ of iets meer ‘water’. In de training laten we zien dat beiden goed is, maar dat het ook hier gaat om balans. Soms moet je duidelijk nee zeggen, maar op andere momenten kan het goed zijn om juist wel ‘met de stroom’ mee te gaan.
De Weerbaarheidstraining bij het Het Jeugdjournaal
In deze extra uitzending van het Jeugdjournaal vertellen kinderen over de discriminatie die zij meemaken. Je ziet hierbij ook beelden van de Weerbaarheidstraining die gegeven wordt door de Sportpedagoog. (Na minuut 17:40 te zien).
Bekijk de video!Training Groepsdynamiek: reactie van een leerkracht
De sfeer binnen de klas is flink vooruit gegaan!
De training ‘Groepsdynamiek’ heeft een zeer positieve indruk achtergelaten op de leerlingen. De trainers waren dynamisch, stonden dichtbij de belevingswereld van de leerlingen en waren tegelijkertijd consequent en overtuigend in hun aanpak. Complimenten aan hen voor de manier waarop zij de groep hebben begeleid!
Tijdens de training werd op verschillende manieren gewerkt aan communicatie, samenwerking, respect en het aangeven van grenzen. Vooral oefeningen zoals ‘Geen ja, geen nee’, de rollenspellen over respectvol communiceren en de samenwerkingsopdrachten lieten goed zien hoe belangrijk luisteren, nadenken en positief gedrag binnen een groep zijn. Ook de opdrachten rondom leiderschap, samenwerken zonder woorden en het verschil tussen plagen en pesten maakten veel indruk op de klas.
Wat sterk werkte, was dat de leerlingen actief moesten samenwerken en direct konden ervaren welk effect hun gedrag had op anderen. De trainers sloten goed aan bij de leerlingen, waardoor zij open meededen en zichtbaar leerden van de oefeningen.
Het docententeam merkt nu al dat de sfeer binnen de klas flink vooruit is gegaan. Leerlingen communiceren beter met elkaar, tonen meer respect en lijken bewuster van hun eigen gedrag binnen de groep. Deze training heeft de leerlingen zichtbaar enorm veel goed gedaan en heeft een positieve bijdrage geleverd aan de groepsdynamiek van de klas.’
Voor wat ik heb gezien was ik zeer tevreden. Toen er zich iets in de klas had afgespeeld en ik dat voordat zij zouden starten besprak, speelden zij daar ontzettend goed op in. Goede connectie met de leerlingen en iedereen werd betrokken.
Heel erg bedankt voor de fijne trainers en de goede training!
